Omstart.

Nyexad läkare. Nybliven pappa till en underbar liten tjej. Snart husägare. Nygammal hemstad. Svårt med träningen. Barnvagnsjoggar i stället för långpass på cykel.  Avvaktar några längre tävlingar.

Mycket nu.

Det är mycket nu. I morgon har jag den sista undervisningen på läkarutbildningen. Sex års studier är snart till enda. Underligt känns det. Har sista tentan på fredag. Sen är det lite mer än två veckors ledighet innan allvaret börjar. Vikariat på medicinkliniken i Halmstad., följt av AT-tjänst i november.  Spännande. Skrämmande. Allt på en gång.

Träningen går framåt. Hade en bra träningshelg förra helgen. Löpning torsdag, crosspass 1600m simning (uppvärmning + 10X100m med 30 sek kantvila + nedsim) + 30 km cykel lördag och 70 km cykel med tempointervaller söndag. Godkänt tycker jag. I morgon är jag ensam hemma hela kvällen, så kanske crosspass cykel-löpning? Stålhästen behöver i och för sig tvättas och servas.

Rapport från träningsläger kommer så fort jag har fått bilder och testdata från RAN.

Träningsläger!

Jag har spenderat helgen på ett utmärkt träningsläger hos simklubben Ran på Segervångsbadet. Sju pass på tre dagar. Det ska bli intressant att se om jag kommer sängen i morgon. Vidare rapport kommer!

Cykelbygge

För ett tag sedan hittade jag en övergiven gammal cykel, som efter kontakt med polisen och tre månaders väntan till slut blev min. Nu har jag äntligen kommit igång med mitt projekt att bygga om den till singelspeed. Passar perfekt då min trötta gamla Biltema-cykel blev stulen för ett par veckor sen.

 

Riktigt sliten, som synes. Då min plånbok är allt annat än fet, har jag tänkt mig att återanvända så mycket som möjligt. Hjulen är vad jag har kunnar se raka och fina, däcken av ok kvalitet, och jag har räddat frambromsen.

 

 

Ramen strippad på allt onödigt. Låset och diverse fästen ska fräsas bort, lacken avlägsnas och hela köret ska lackas om i någon trevlig färg. Sadelstolpen är hopplöst fastrostad. Tips på hur jag får bort den?

 

Vevpartiet verkar vara i hyffsa skick, om än rostigt. Jag vill bara ha den stora kransen, och som tur var gick den lilla att ta bort. Nu ska jag bara lista ut hur jag lossar vevpartiet från ramen. Det behövs specialverktyg. Raidade Biltema i går, men självklart var det verktyget jag behöver slut.


 

Rost! Jag har köpt en kassetavdragare, och ska betälla ett singlespeed-kit online. Förhoppningsvis rullar hojen om ett par veckor. Omlackering och så vidare sparar jag till efter flytten till Halmstad, så kan jag nyttja farsans garage. Uppdatering följer.


Komma i löpform snabbt?!

Så är det 10 veckor kvar till AXA Malmö Triathlon. Eller 73 dagar för att vara exakt. Formen är på uppgång, känns det som. Pulsmässigt är jag i mitt livs form. Arbetspulsen ligger 10 bpm lägre än brukligt, jag återhämtar mig mycket snabbare och kan ligga på en relativt hög belastning under lång tid. Löpningen är dock fortfarande lite av en käpphäst. Mitt underben har det relativt bra, så jag kan springa någorlunda obehindrat. Så nu gäller det att komma i löpform snabbt! Igår startade jag en tråd på jogg.se, och fick genast massa nyttigt tips. Intervaller; både platta och i backe, och tröskelpass verkar vara melodin. Här ska det springas!

Helgens planerade träning består av crosspass simning-löpning i morgon, ~70 km cykel på lördag samt, om benen tillåter, löpning söndag förmiddag och simning med Heleneholm söndag kväll... Hmm... blir svettig bara av att sitta här och skriva...

Cross-premiär!

Så var den avklarad, cross-premiären. Det blev som planerat med 30km cykel i bra tempo följt av cirka 20 minuters löpning. En ytterst speciell känsla att springa direkt efter cyklingen. Första fem minuterna svarade inte benen som jag ville, men efter en stund så! Att säga att det gick lätt är kanske att ta i, men i alla fall kändes det mindre underligt. Jag gjorde misstaget att ta mina tunna skor. Nästa gång blir det Adios i stället. Löpsteget är ju inte direkt världens bästa efter en timmes hårt slit på hojen. Ska bli skoj att se hur mina ben, främst underben, mår i morgon. Jag förstår Hallstens tips att satsta på lite mer påklädda dojjer till långdistans-triathlon.

 

Pulsen höll sig på 162 i snitt under cyklingen, max 169. Det är bra för att vara mig. Jag har alltid haft hög vilo -och arbetspuls, men kunnat ligga på en hög puls under lång tid. Så det att min arbetspuls blir lägre och lägre är ju positivt, och ett tecken på att träningen ger resultat.

Min söndagsrutin brukar vara en timmes simning med HTT mellan 19-20, men den får faktiskt stryka på foten i kväll. Jag har tränat nog denna helgen, plus att jag behöver plugga inför tentan nästa måndag. Ska försöka lägga in ett simpass i veckan som kommer.


Barfota genom ösregnet.

För en stund sedan kom jag in efter åtta kilometer blöt men härlig löpning. När blev det höst? För bara ett par dagar sedan sprang jag i shorts och t-shirt och svettades som en gris. Idag var det full mundering med vindjacka och tights. Underligt. Undra om det regnade lika mycket på de tappra uppe i Göteborg. Varvet idag ju.

Det blev i alla fall åtta kilometer, varav ungefär tre helt barfota! Det är en häftig känsla att springa barfota. Man får en helt annan känsla för marken, steget blir kortare och man landar helt automatiskt närmare kroppens tyngdpunkt. Det känns helt enkelt naturligare. Och det är inte samma sak som att springa i FiveFingers.

 

Hur väl passar då grusväg och fotsulor samman? Förvånansvärt bra faktiskt, även om jag var lite mesig och sprang ganska mycket på gräset. Det är de stora stenarna som gör ont. Smågruset känns mest som en lite våldsam massage.

 

 

En blandning av gräs, blommor, grus och gåsbajs. Underbart. Om vädret bättrar sig och benen hämtar sig från dagens misshandel, så blir det eventuellt crosspass i morgon. Förslagsvis 30km cykel följt av 3 km löpning. Man måste ju börja någon stans.


Racerapport Hallandsloppet 2012

En väldigt blåsig men solig lördagsförmiddag på cykelsadeln blev det. Starten för 100km-loppet gick redan 0830, så det blev att gå upp tidigt och trycka frukost. Jag hade laddat upp ordentligt med geler, barer och sportdryck. Allt för att undvika väggen, som faktiskt höll sig undan. Flickvännen körde mig upp till starten på Galgberget. Någonstans hade jag en tanke om att det skulle vara många söndagscyklister med standardcyklar och picknickkorgen på pakethållaren. Tji fick jag. Riktigt många cyklar i 20000-kronors-klassen, cykelklubbar och funktionskläder. Positivt överraskad faktiskt.

 

Jag visste inte att Halland var så kuperat. Riktigt många upp- och nedförsbackar. En sak som slog mig var folk rullande i från mig i nedförsbackarna. Jag tyckte jag kröp i hop ordentligt, men folk bara for förbi. Jag får jobba med att bli mer strömlinjeformad, kanske sänka styret några hack. Racet i sig präglades mycket av vinden. Kopiös motvind varvades med den underbaraste medvind. Klungor formades, och jag försökta hålla mig till en. Skönt att ligga på rulle. Det är verkligen en boost för psyket att känna att han som ligger bakom tvingas släppa i uppförsluten... Jag missade att sätta på GPSn vid start, men snitthastigheten på de 73 km som registrerades blev 26,6 km/h. Sluttiden efter vad jag tror var snarare 95 km blev 3 timmar 39 minuer. Helnöjd! Pulsen höll sig på i genomsnitt 153/min.

Sammanfattningsvis var det en fin tur, ett mycket trevligt sätt att spendera en lördag. Jag kommer definitivt tillbaka nästa år.

Efter målgång! Flickvännen väntade vi målet. Den bästa av belöningar.


30,39 km/h!

Igår var det sista cykelförberedelserna inför Hallandsloppet på lördag. Planen var 1,5 timmar. 5 km in i passet bestämde jag mig för att satsa på hastighet. 40 km med ett snitt över 30 km/h. Det lyckades! En del av passet gick genom "bebygda" områden. Och människor har en kolossal tendens att bara gå ut i cykelbanan utan så mycket som en blick över axeln. En kollsion med "mjuka" trafikanter i 35 knyck skulle ge väldigt otrevliga skador, både på mig och den olyckliga sate som hamnade i min väg. Med jämna mellanrum är det insändare i Sydsvenskan om trafikfarliga cyklister och bilister. Jag är halvt sugen på att skriva en arg insändare om trafikfarliga gångtrafikanter...

 

 

I gårkväll var det triathlonkväll på Runner's Store här i Malmö. Extra kvällsöppet med sköna rabetter och kunnig personal. Endast för Heleneholms medlemmar! Jag lyckades lägga vantarna på ett par Adidas AdiZero Adios! Storebror till mina Pro. En sko som inte tillverkas längre, och som är kolossalt svår att få tag i. Jag är mycket nöjd!

 

Tripp - Trapp - Trull!

 

 


5 mm!

För ett par timmar sedan kom jag hem efter en 10-milare på cykeln. Mår utmärkt om det inte vore för lite begynnande huvudvärk. Jag tror jag dricker för lite under turerna. Jag har läst att beroende på lufttemperatur så bör man dricka 550-750 ml per timme. Det är vad kroppen klarar av att ta upp. Så mycket dricker inte jag. Under mina fyra timmar på sadeln idag drack jag knappt 1,5 liter. Och det känner jag av nu. Det blir till att dricka mer i framtiden!

För några dagar sedan justerade jag styret på hojen. Sänkte det 5 mm och "bockade" styret framåt. Detta för få en mer strömlinjeformad siluett och därmed minska luftmotståndet.

Oj vilken skillnad 5 mm gjorde. Inte så mycket på luftmotståndet, men väl på min rygg. Jobbigt värre. Inför Hallandsloppet nästa helg, tror jag att jag höjer det igen. Sen blir det till att vänja sig långsamt.


Naprapatbesök.

Idag har jag varit hos Wille på Malmö Naprapatklinik. Det visade sig att jag var en aning sned i höften. Det är nu justerat. Det känns allt lite underligt när det knäcker och brakar i lederna. Sen fick jag nålbehandling i min vänstra vad. Akupunktur med målet att öka blodgenomströmningen i musklerna, och därmed minska steheten. Inte så skönt. Fick också tips om kompressionsstrumpor, massage och excentriska tåhävningar. Nu ska det rehabas för fulla muggar. Jag tror jag lägger löpningen på hyllan en vecka eller två, och fokusera på de andra två grenarna. Och rehab så klart.

Sne i höften?

Jag har ont i mitt vänstra underben. Stelhet och ömhet. Tråkigt är det. Nu börjar jag få ont i höften också. Det är lite svår att veta vad som är hönan och ägget i det hela. Skevhet i höften kan ju mycket väl göra att löpsteget blir konstigt, och att man belastar benen ojämnt. Jag tror nästan det är det som är problemet, med tanke på att det bara är vänster ben som strular. Hade det varit överansträning, så vill jag tro att bägge benen hade varit påverkade. Jag har tagit kontakt med en naprapat, och han tror att det kan vara höften som är problemet. Jag ska försöka få en tid i nästa vecka. så får vi hoppas på det bästa. Rapport kommer!

91,45 kilometer!

Det längsta cykelpasset hittills. Tur och Retur Eslöv på 3,40, med 25 minuters paus på sambons jobb. Ditvägen var en dans på rosor, med fina vägar och underbar medvind. Jag flög liksom fram. Hemvägen var en annan historia. Men det gcik! Den sista milen upplevde jag något helt nytt. Kolossal trötthet i baksidorna. Kändes som jag låg på gränsen till kramp hela tiden. Underligt. Jag hade med mig en energibar som jag åt av lite då och då, och det var inga bekymmer med bränslet. Nästa gång jag ska ut på en sådan långrunda, ska jag komplettera med elektrolyter, för att på så vis kanske undgå krampkänningarna.

Det är skönt att veta att jag klarar av att cykla så långt, att kroppen mäktar med arbete under lång tid. Inga skadekänningar och pulsen låg på en acceptabel nivå hela vägen. Det ska sägas att min respekt för långdistans-triathleter bara växer. Tanken att ge sig ut och springa efter 9 mil på cykelsadeln kändes inte direkt lockande.

 

Det ända dumma med rutten, är att jag måste cykla genom Lund. Trafik, kullersten och interlock-pedaler är en dålig kombination. Desstum vibrerar cykeln i den milda grad, att ett njurbälte hade suttit som en smäck!


Så var man anmäld...

 

Olympisk distans, Västra Hamnen, Malmö den 5 augusti. Växlingsområde 100 meter från vår port. Ska bli skitkul rent ut sagt. Men det är en himla tur att det är fyra månader kvar.

 

Jag passade dessutom på att anmäla mig till Hallandsloppet. 100 km på cykel genom mitt älskade Halland. Starten går klockan 08.30 lördagen den 5 maj.

 

 

Blir en riktig genomkörare. På fredag blir det uppvärming med ToR Eslöv. Borde bli 80-90 km. Ska bli spännande! Hoppas bara det blåser lite mindre än vad det gjort de sista dagarna... Jag hatar motvind. Mer än något annat.


Shortspremiär!

I förrgår var det så äntligen dax! Termometern visadet 11 grader och jag slängde på mig löparshortsen. Det var knappt kallt. Motvinden var dock en aning otrevlig. Men i alla fall! Jag brukar vara tidig med shorts, men i slutet av mars är nog någon form av rekord.



Vänster underben krånglar lite fortfarande. Det är med sorg i hjärtat jag meddelar att tanken finns att investera i en sko med lite mer stöd. Barfotagudarna gråter! Jag tror helhjärtat på den minimalistiska idén, men kroppens signaler värderas i detta tillfälle högre än mina övertygelser. Om jag ska få någon ordning på löpningen, och därmed göra det möjligt att tävla i sommar, måste jag nog dessvärre vara lite snäll mot mina vader...  Dessutom skall det tagas kontakt med sjukgymnast. Mitt tålamod är snart slut.

Ikväll har jag varit på middag hos min lillebror och hans sambo. Tog racern, och upptäkte en ny möjlighet. Natt-cykling! Tomma vägar, svalt i luften, mindre vind. Racern ska helt klart utrustas med reflexer och lyktor!

Om

Min profilbild

Oscar Tärnås

27-årig läkare, som efter ett år fyllt av småskador har bestämt sig för att överge löpningen och satsa på triathlon. Målet är Järnmannen. Lika bra att sikta mot toppen direkt!

RSS 2.0